فوتبال خیابانی فیفا ۲۰؛ آیا محدودیت کنسولی برای این ویژگی وجود خواهد داشت؟

مهدی عین‌الله زاده
مهدی عین‌الله زاده ۲۰ خرداد ۱۳۹۸

الکترونیک آرتز در تازه ترین اخبار خود در مورد نسخه ۲۰۲۰ فرنچایز محبوب شبیه سازی فوتبال خود، دست به کار مبتکرانه‌ای زده و “فوتبال خیابانی” را بار دیگر به میادین باز گردانده است. اما سوال اصلی اینجاست، آیا این مد در تمامی پلتفرم های بازی در دسترس خواهد بود؟

چند روز پیش بود که الکترونیک آرتز در خلال اخبار مربوط به نسخه ۲۰۲۰ فیفای خود در نمایشگاه EA Play، در اقدامی غیر منتظره بالاخره یکی از بخش های مهم و جدیدالورود بازی در سری امسال با نام ولتا (Volta) را معرفی کرد.

دیروز در تازه ترین اخباری که از این بخش و سایر بخش های بازی منتشر شد، الکترونیک آرتز با گفتن جمله:

“نینتندو سوئویچ هیچ کدام از ویژگی های جدید فیفا ۲۰ را نخواهد داشت” آب پاکی را بر روی دست دارندگان این کنسول ریخت.

در مصاحبه‌ای که از یکی از سخنگوهای الکترونیک آرتز در Eurogamer تهیه شده است، گفته شده که نینتدو سوئیچ به جای ویژگی های جدید فیفا در سری ۲۰۲۰ و سری های آینده دارای Legacy Edition خواهد بود.

(لگاسی ادیشن فیفا شامل آخرین آپدیت کیت ها، راسترها و اسکوادها برای بازتاب آخرین تغییرات دنیای فوتبال واقعی خواهد بود. لازم به ذکر است که لگاسی ادیشن ها هیچ یک از تغییرات در زمینه گیم پلی و یا نوآوری های بازی در سری های جدید را در بر نمی گیرند.)

آقای Aaron McHardy در ادامه صحبت هایش در این مصاحبه گفت:

“دارندگان نینتندو قرار است تا با در دست داشتن کیت ها  و لیست های متفاوت ظاهر جدیدی از فیفا را در بر روی پلتفرم خود تجربه کنند. دارندگان این کنسول هیچ کدام از ویژگی های جدید بازی در سری ۲۰۲۰ مثل ولتا و غیره را نخواهند داشت.”

این یعنی فیفا ۲۰ برای دارندگان نینتندو مثل همان فیفا ۱۹ خواهد بود و فقط آپدیت های جدید و کیت های مختلف برای آن منتشر خواهد شد.

سال گذشته هم فیفا ۱۹ بر روی پلتفرم های PS3 و Xbox 360 لگاسی ادیشن بود.

وقتی که از مک هاردی در مورد پایان توازن بین کنسول نینتندو و سایر کنسول ها پرسیده شد او گفت:

“ما نمی گوییم که این به معنای پایان توازن و برابری ویژگی های فیفا بر روی این کنسول با سایر کنسول هاست، نمی دانیم چه چیزی در آینده پیش خواهد آمد. ما همواره سعی کرده ایم که با توجه به پتانسیلی که نینتندو دارد، فیفا را به بهترین شکل ممکن بر روی آن اجرا کنیم.”

هنوز به غیر از فوتبال خیابانی ویژگی جدید دیگری از بازی منتشر نشده است، اما الکترونیک آرتز در کنار این موضوع از تعدادی از تغییرات گیم پلی در سری فیفا ۲۰ پرده برداری کرده است.

بخش اعظم تغییرات بازی در بخش گیم پلی باز مثل سال گذشته مختص شوت زنی و البته پاس کاری خواهد بود.

به گفته این کمپانی، تغییرات گیم پلی به دنبال پاسخ به خواسته ها و فیدبک های هواداران فیفا ۱۹ در سری جدید به وجود خواهند آمد.

در ادامه به تغییرات مهم بازی از سوی الکترونیک آرتز اشاره خواهیم کرد:

مطلب پیشنهادی:  آشنایی با دنیای Hearthstone

دفاع هوش مصنوعی

بازی در نسخه های پیشین فیفا مثل این است که وقتی در فاز حمله هستید در مقابل ۴ مدافع مثل فن دایک قرار می گیرید! این به این دلیل است که الکترونیک آرتز در سال های اخیر AI Defending یا همان دفاع هوش مصنوعی بازی را به شکل جدی‌ای افزایش داده است.

به همین دلیل بازیکنان نیازی نمی بینند که تلاش خود برای دفاع مقابل حریف را افزایش دهند و به نوعی دفاع خود را به هوش مصنوعی می سپارند.

الکترونیک آرتز در سری جدید به خوبی این مشکل را تشخیص داده و به دنبال برطرف کردن آن در فیفا ۲۰ است. برای این کار الکترونیک آرتز باید تمایل بازیکنان خط دفاعی برای تکل و بلاک های خودسر را کاهش دهد.

گاهی وقت ها عکس العمل های هوش مصنوعی مدافعان اصلا با خواسته شما در مقابل مهاجمان مختلف همخوانی ندارند. اما باید قبول کنیم که مدافعانی که به وسیله هوش مصنوعی در بازی کنترل می شوند هر کاری هم که بکنند نمی توانند دریبل های لیونل مسی شما را مهار کنند و مانع ورود او به محوطه جریمه شوند.

در کنار پایین آوردن اختیارات دفاع هوش مصنوعی در بازی، الکترونیک آرتز همچنین تلاش خوبی در بالا بردن دفاع دستی کاربران در بازی داشته است.

این کار باعث می شود تا کاربر مدافع خود را به امید دفاع هوش مصنوعی در بازی رها نکند و البته با تکل های بی موقع او کارت هم نگیرد!

شوت های جدال تک به تک با دروازه بان

هر کاربر بازی فیفا ارزش عبور از آخرین مدافع و دویدن به سمت دروازه برای زدن گل را به خوبی می داند. اما فکر کردن به عکس العمل های فرا انسانی دروازه بان مقابل که البته دروازه بانی معمولی هم هست واقعا آزار دهنده است.

فقط به کنترلرهای بی چاره فکر کنید که پس از ناکامی کاربر در مقابل دروازه بان شکسته می شوند!

خوشبختانه الکترونیک آرتز اعلام کرده که به دنبال برطرف کردن این مشکل در بازی است. استراتژی‌ای که این کمپانی برای انجام این کار در دستور کار قرار داده، بهبود دقت شوت ها و کاهش سرعت عکس العمل های دروازه بان در جدال های تک به تک است.

با انجام این کار شانس زدن گل های زیبا پس از دریبل دروازه بان افزایش می یابد. مهاجمانی که از ویژگی “شوت بیرون پا” بهره می برند، بدون شک بیشترین سود را از این تغییر خواهند برد.

فوتبال خیابانی فیفا 20؛ آیا محدودیت کنسولی برای این ویژگی وجود خواهد داشت؟

در فیفا ۲۰ از توان دروازه بان ها در موقعیت های تک به تک کاسته خواهد شد.

شوت های زمان بندی شده

شوت های زمان بندی شده یکی از ویژگی های جدیدالورود در سری ۲۰۱۹ بازی بود که به کاربران حرفه‌ای این امکان را می داد تا در زمان شوت زنی از یک نوار سبز رنگ برای بالا بردن دقت شوت های خود استفاده کنند.

خب استفاده از این آپشن کاملا ریسکی است. چون اگر لحظه‌ای در زدن شوت خود درنگ کنید آن موقع است که کنترلر شما باید تقاص پس بدهد!

هر چند هواداران فیفا از آسانی استفاده این ویژگی گله کرده بودند، الکترونیک آرتز به این اعتراض آنها با کاهش فریم های شوت های کنترل شده پاسخ داده است، که بدون شک آن را سخت تر از قبل خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی:  مقایسه PES 2019 و FIFA 2019؛ کدام‌یک بهتر است؟

شوت های کنترل شده در فیفا ۲۰ کم دقت تر از فیفا ۱۹ در بازی حضور خواهند داشت، اما باز این شوت ها دقیق تر از شوت های استاندارد بازی خواهند بود.

آیا تغییرات دیگری هم در راه است؟

از دیگر تغییراتی که الکترونیک آرتز قصد دارد تا در زمینه مکانیک های بازی در سری ۲۰۲۰ فیفا ایجاد کند می توان به افزایش درصد احتمال بروز خطا در صورت استفاده از حرکات مهارتی زنجیره‌ای اشاره کرد.

دقت بالاتر در سوئیچ کردن بین بازیکنان حین بازی و یار گیری بهتر در ضربات کاشته و یا کرنر از دیگر تغییرات به جود آمده در بازی خواهند بود.

یار گیری بهتر، به مدافعان شما این امکان را می دهد تا به سراغ مهاجمان هم سطح خود بروند تا دیگر شاهد مثلا یار گیری Peter Crouch و یا Andy Carroll توسط مدافعان کوتاه قدتان نباشید.

همه این تغییرات بزرگ و کوچک در مکانیک های بازی واقعا خوب اند و به نظر می رسد بتوانند بسیاری از مشکلات بازی در سری جدید را برطرف کنند.

این موضوع که آیا تغییرات به وجود آمده، در بخش های دیگر مثل کریر مد و یا آلتیمیت تیم هم تاثیری خواهند داشت هنوز مشخص نیست.

در زمینه پاس کاری بازیکنان چه تغییرات اعمال خواهد شد؟

خب باید گفت که الکترونیک آرتز سعی کرده تا در زمینه بازی روی زمین و پاس کاری هم قدم های روبه جلویی در فیفا ۲۰ بردارد. امسال برای اولین بار شاهد ورود مکانیزم جدید پاس کاری به اسم “Dinked Passing” در بازی خواهیم بود.

سال گذشته فیفا ۱۹ با تغییرات گسترده در زمینه شوت زنی ظاهر شد و امسال گویا این کمپانی عزمش را جذب کرده تا پاس کاری در بازی را هم بهبود ببخشد. Dinked Pass را زمانی می توانید استفاده کنید که می خواهید پاس های تودر زمینی بدهید.

این نوع از پاس که قبلا جزو ویژگی های اتوماتیک پاس کاری در بازی بود حالا دیگر به یکی از مکانیزم های جدیدالورود در سری جدید بازی تبدیل خواهد شد.

این پاس به بازیکن شما این امکان را می دهد تا بتوانید (بسته به شرایط؛ اغلب زمانی که تکل مدافع و پاهای او را مزاحم کار خود می بینید) بدون هیچ دردسری توپ را از زمین کمی بلند کرده و به یار خودی برسانید.

فوتبال خیابانی فیفا 20؛ آیا محدودیت کنسولی برای این ویژگی وجود خواهد داشت؟

فیفا ۲۰ در تاریخ ۵ مهر (۲۷ سپتامر) منتشر خواهد شد.

در زمان نوشتن این مطلب، خبرها حاکی از آن اند که برخی از خرده فروشی ها مثل Game و Amazon در حال انجام بررسی های لازم برای فروش فیفا ۲۰ با ۱۰ یورو ارزان تر نسبت به PS4 و Xbox One در انگلیس هستند که خب با توجه به محرومیت های اخیر نینتندو در سری جدید فیفا، این تخفیف کاملا منطقی به نظر می رسد.

اما باید دید که آیا این قیمت پایین تر برای فیفا ۲۰ بر روی نینتندو در سایر نقاط مختلف جهان هم عملی خواهد شد یا خیر.

برچسب ها :