با شاخص‌ترین زنان حال حاضر دنیای گیم و ورزش الکترونیک آشنا شوید

مهدی عین‌الله زاده
مهدی عین‌الله زاده ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

هشتم مارس با عنوان روز جهانی زنان شاغل در امور بین المللی نامگذاری شده است. به همین مناسبت در این گزارش که برایتان آماده کرده ایم نگاهی خواهیم داشت به چند تن از بانوانی که در پا گرفتن و گسترش ورزش الکترونیک در سطح جهانی کمک بسزایی کرده اند.

در گزارش های بعدی هم سعی خواهیم داشت به جزئیات بیشتری در مورد نحوه ورود این بانوان و کمک هایشان در حوزه گیمینگ بپردازیم.

همانطور که برای ورود به هر حرفه‌ای به منظور پیشرفت در آن چندین و چند راه وجود دارد، ورزش الکترونیک هم از این قاعده مستثنی نیست و هر یک از این بانوان از راه های گوناگونی وارد آن شده و شروع به پیشرفت در آن کرده اند.

در این گزارش می خواهیم پای صحبت تعدادی از این بانوان پیشگام در عرصه گیمینگ و ورزش الکترونیک نشسته و با دلایل پیشرفت آنها در این حوزه آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

برای مدیرعامل شرکت Super League Gaming، خانم Ann Hand، ورود به این صنعت با کار در پست اجرایی برخی از برندهای بزرگ دنیا آغاز شد.

َAnn Hand

“من برای شرکت نفت BP، Exxon Mobil، و McDonnald’s در بسیاری از پست های اجرایی و حسابداری کار کرده ام،” او به Esports Observer گفت: “من در آن دوره با سرمایه گذارانی ملاقات داشتم که به من می گفتند: “هی، چرا سعی نمی کنی تا یک بیزنس نوپا با سرمایه اولیه پایین برای خودت راه بیندازی؟

“همین شد که من به مدت ۵ سال در سانتا مونیکا مشغول راه اندازی این کمپانی شدم، کاری که به آن خیلی علاقه داشتم. بچه که بودم پدرم به تازگی شرکت خود را تاسیس کرده بود – من یکی از ۴ دختر خانواده هستم – و از آن موقع به من الهام شده بود که من هم روزی تجربه این کار را بدست خواهم آورد.”

خانم Hand که در ابتدای کار خود شرکتی با سرمایه پایین را تاسیس کرده بود حالا مدیر عامل یکی از بزرگترین شرکت های گردآورنده بازیکنان آماتور تورنمنت های eSports در آمریکا است. این شرکت در سال ۲۰۱۴ و با نام Nth Games تاسیس شد و در جولای سال ۲۰۱۵ نامش به Super League Gaming تغییر یافت.

این کمپانی به تازگی و به دنبال همکاری های پیوسته‌اش با شرکت Topgolf، قصد دارد تا رقابت های آماتور در حوزه گیم را وارد رویدادهای گلف و سرگرمی های خود در این زمینه بکند.

“پس از تاسیس شرکت بازخورد خوبی را از دانشجویان و جوانان گرفتم. مردم می دانستند که ورزش الکترونیک به تازگی داشت با عنوان یک مارکت قانونی در جهان جا می‌افتاد و همین باعث می شد تا مشتاقانه به تماشای رویدادهای آن بنشینند.”

خانم Karina Ziminaite، رییس بخش امور بین الملل و روابط کمپانی G2 Esports به ما در مورد سفر دور و درازش و بازگشت او به آموزش عالیه برای دنبال کرد حرفه مورد علاقه‌اش گفت.

Karina Ziminaite

“من در کشور خودم، لیتوانی، یک روزنامه نگار بودم. پس از آن به این فکر افتادم که من به یک چالش حرفه‌ای و بزرگ نیاز داشتم؛ این شد که به آلمان رفتم تا در آنجا آموزش عالیه خود را ادامه دهم،”

او در ادامه گفت: “در میانه های راه با افردی از ESL آشنا شدم و این شانس را داشتم تا استودیوی MMC در کلن که در آن زمان خانه LCS بود را از نزدیک ببینم و واقعا مشتاق کار در آن شدم. این اشتیاق من از این موضوع که از پلتفرم و رویداد بزرگی مثل eSports هیچ چیز نمی دانستم نشأت می گرفت.

“به عنوان یک فرد کنجکاو که می خواست همه چیز در مورد  eSports را بداند، خودم را تا آنجا که می شد با این صنعت آشنا کردم. علاقه من به این صنعت به قدری بود که در سال پایانی دانشگاه خود یک پایان نامه طویل ۲۵۰ صفحه‌ای در مورد eSports و رسانه نوشتم. دو هفته بعد از آن دفاع کردم و پس از آن شغلی در Freaks 4U Gaming به من داده شد. در جولای سال ۲۰۱۷ به G2 Esports رفتم و تا الان که در خدمت شما هستم در آنجا مشغول به کار هستم.”

خانم Christie St. Martin، مدیر ارشد تدابیر امور اجتماعی کمپانی Sparks با انتخاب درست مسیر حرفه خود در صنعت گیمینگ و صد البته علاقه بی حد و مرز به بازی کانتر استرایک، توانست به درجات بالایی در زمینه گیمینگ دست پیدا کند.

Christie St. Martin

او با بیان خاطرات دوران کودکی خود با بازی نوستالژی و قدیمی Spy Vs. Spy بر روی NES گفت:

“من از زمانیکه در کلاس دوم ابتدایی بودم می دانستم که این صنعت همان چیزی خواهد بود که می خواهم در آینده برای آن کار کنم.”

او در ادامه افزود:

“الان انتظارات کاربران این صنعت آنقدر بالا رفته که حتی کودکان هم نمی خواهد بازی‌ای مثل Everquest and Diablo را با اینترنت دایل آپ بازی کنند.”

زمانیکه خانم St. Martin به دانشگاه راه پیدا کرد، خانه جدیدی در نزدیکی مرکز بازی های آنلاین دانشگاه (LAN Cafe) پیدا کرد. در آنجا او دیوانه وار شروع به بازی کانتر استرایک کرد.

“با روزی ۱۸ ساعت وقت گذاشتن بر روی این بازی دیگر به سطح بالایی در آن رسیده بودم و این باعث شد تا زمانیکه به رویدادهای محلی و نهایتا به لیگ Cyberathlete Amateur League) CAL) راه یافتم از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشم.

“از همین جا بود که حس عمیق من نسبت به ورزش الکترونیک آغاز شد. از زمان دانشگاه در رشته بازاریابی رسانه های اجتماعی شروع به فعالیت کردم. این حرفه در ادامه به تدابیر امور اجتماعی تغییر پیدا کرد. در نهایت کارها برای من به شکلی پیش رفتند که هر دو رشته مورد علاقه من (گیم و بازاریابی) به بهترین شکل ممکن در حرفه آینده من جای گرفتند.”

برای خانم Nicole Pike، مدیرعامل کمپانی Nielsen Esports، راه ورود به صنعت گیم کمی سرراست تر از دو مورد قبل بوده است. او خود ساخت کمپانی Nielsen را آغاز کرد. این کمپانی آخرین تحقیقات خود در زمینه تجربه مشتریان و مشاوره های گیمینگ را در اختیار بازیکنان شاغل در حوزه گیم می گذارد.

مطلب پیشنهادی:  بازی PES 2020 در تسخیر بی چون و چرای آبی اناری‌ها

Nicole Pike

“چند سال پیش بود که شاهد رشد روز افزون علایق کاربران در فهم و سرمایه گذاری در فضای ورزش الکترونیک بودیم،” Pike گفت.

“به عنوان یک کمپانی، Nielsen شروع به ارزیابی این تمایلات کرد و تصمیم گرفت که در قالب یک کمپانی بااعتبار و قدرتمند وارد صنعت گیم شود. من ابتکار اولیه برای رشد و گسترش این کمپانی را در سر داشتم و از این که وارد یک نقش راهبردی در یک صنعت نوپا در اوایل سال ۲۰۱۷ می شدم بسیار خوشحال بودم.”

در طرف دیگر رییس بخش رویدادها و تورنمنت های Esports Observer خانم Prinita Naidoo می گوید کشف ورزش های الکترونیک مثل “باز کردن دری به دنیای Narnia بود.”

Printina

“من واقعا فکر می کنم که در ورود من به صنعت گیم بخت و اقبال تاثیر بسزایی داشته اند،” Naidoo گفت.

“پیشینه کاری من بیشتر در مارکتینگ و بازاریابی بود، پس از آن هم پستی در شرکت  LinkedIn به من داده شد. آن روزها ایده‌ای که من از ورزش الکترونیک داشتم خیلی ابتدایی و پیش پاافتاده بود. من آن روزها درست مثل خیلی ها فکر می کردم که هرکسی که بازی های ویدیویی بازی می کرد در زیرزمین خانه‌اش بود و در جامعه جایی نداشت.”

“فهمیدن این موضوع که گیمیرهای حرفه‌ای رقابت ها ورزشکارانی با برنامه منظم تمرینی، روانشناسی، و تغذیه مناسب هستند برای من بسیار جالب بود.”

مدیرعامل شرکت ESL North America، خانم Yvette Martinez-Rea، هم در ابتدای حرفه خود یکی از تازه واردان به صنعت گیم و ورزش الکترونیک بود.

Yvette Martinez

“قبل از ملحق شدن به ESL برای تعدادی از کمپانی های شاغل در صنعت تکنولوژی کار می کردم و بیشتر دوران فعالیت خود را در یاهو گذرانده ام.

“با پیشینه خوبی که در تکنولوژی و رسانه داشتم، رشد روزافزون تماشاگران و دوستداران ورزش های الکترونیک من را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد – بدست آوردن این تعداد از تماشاگر و هوادار آن هم در این مدت زمان کم اصلا کار ساده‌ای نیست، این همان کاری است که تمام اصحاب رسانه و بخش های مختلف ورزشی برای آن تلاش می کنند. اما ورزش الکترونیک پیش از اینها به رکورد رویایی ۲۰۰ میلیون تماشاگر جوان فعال در سراسر جهان رسیده بود.

“زمانیکه سه سال پیش برای استخدام در ESL به عنوان مدیر اجرایی پذیرفته شدم، اطلاعات زیادی در مورد این صنعت نداشتم، اما پس از تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادم به کل شیفته آن شدم.”

برای خانم Wendy Lecot، رییس بخش اتحاد تدابیر و بازاریابی دیجیتال شرکت HyperX، ورود به صنعت گیم با بازاریابی تکنولوژی آغاز شد و تا به امروز همان باقی ماند.

Wendi Lecot

“من صاحب پست هایی در بخش های تولیدی، بازاریابی اجتماعی و دیجیتال، و تحقیقات بوده ام.” Lecot گفت.

“به تازگی وارد بخش دگر سازی دیجیتالی کمپانی های Kingston Technology و HyperX شده ام. دو سال پیش به طور اختصاصی با HyperX وارد قرارداد اختصاصی شدم. نقش من در این کمپانی این است که با کمپانی های غیر گیمینگ که به دنبال جذب کاربر بیشتر از طریق گیمرها هستند رایزنی و گفت و گو کنم و برنامه های همکاری‌مان با آنها را بچینم.”

خانم Lindsey Eckhouse مدیر امور تجاری کمپانی G2 Esports است. زمانیکه تغییر و تحول در حوزه بازی های ویدیویی وارد دنیای Eckhouse شد، زندگی او را بشدت تحت تاثیر خود قرار دادند.

Lindsey

“من دوران کاری خود را با مشاوره در سطح مدیران شروع کردم و پس از آن به فروش بلیط و بازاریابی برای IMG روی آوردم.”

“به دنبال آن به NFL پیوستم و درآنجا مشغول مارکتینگ و شراکت در برندها برای تجارت بین المللی آن شدم. آن چیزی که طی سال های گذشته مشهود است این است که ورزش الکترونیک به مهمترین و اصلی ترین بخش ورزش سنتی و صنعت سرگرمی در جهان تبدیل شده است – این را رویدادها، پیشرفت ها، و تعداد تماشاگران و گیمیرهای شاغل در سراسر جهان به ما می گویند.

“چیزی که من را در این صنعت به سمت خود کشاند، هیجان و در کنار آن ترکیب این صنعت با تکنولوژی، سرگرمی، و ورزش بود.”

خانم Elaino Chase، نایب رییس بخش eSports درWizard of the Coast، قبل از استخدام برای این شرکت یک گیمر مشتاق و حرفه‌ای بود.

Elaino Chase

“من در تعدادی از تورهای Magic Pro و البته اولین آنها در سال ۱۹۹۶ بازی کردم،” Chase گفت.

“من همچنین موفق به حضور در کسوت یک داور حرفه‌ای در رقابت های Magic Pro Tour Qualifiers و رویداد قبل از برگزاری بزگ ترین تورنمنت Magic واقع در نیویورک، Gray Matter، هم شده ام.

“تجربه حضور در تورنمنت های ورزش الکترونیک هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان یک داور کارکشته در واقع همان چیزی است که هویت من در صنعت گیم را می سازد.”

خانم Chase به مدت ۲۰ سال است که برای Wizard of the Coast مشغول فعالیت است.

خانم دکتر Morgan Romine مدیر طرح های شرکت AnyKey تاسیس شده توسط ESL است. هر کسی که اخبار Ubisoft در دهه قبل را دنبال کرده باشد او را به عنوان موسس Frag Dolls هم به خاطر خواهد آورد.

Morgan Romine

“من در سال ۲۰۰۴ و قبل از اینکه بازی های رقابتی با عنوان ورزش الکترونیک شناخته شوند وارد صنعت گیمینگ شدم.”

“پس از فارق التحصیل شدن از دانشگاه با شغلی با عنوان مدیر انجمن برای شرکت Ubisoft Entertainment وارد کار شدم. دیری نپایید که من و تعدادی از همکاران زن ایده تاسیس یک کمپانی ورزش الکترونیک که در زمینه بازی هایی شبیه به Tom Clancy مثل Ghost Recon و R6 فعالیت می کرد و همه کارکنان‌اش هم زن بودند را مطرح کردیم. ما شروع به استخدام زنانی کردیم که قبلا این بازی ها را در سطح رقابتی متوسط رو به بالا بازی کرده بودند و در نهایت Frag Dolls را تاسیس کردیم.”

شرکت Frag Dolls اولین شرکت تمام پرسنل خانمی لقب گرفت که توانست به مقام های نیمه حرفه‌ای در MLG و رتبه نخست در رقابت های Cyberathlete Professional یا همان League CPL در سال ۲۰۰۶ دست پیدا کند.

مطلب پیشنهادی:  فیفا 20 برای PS4؛ تمام چیزهایی که باید بدانید

یکی از موسسان کمپانی Story Mob، خانم Kalie Moore، که به دنبال یک حرفه جدید می گشت، طی یک سفر آن را پیدا کرد.

Kalie Moore

“من را Jen Hilgers که حالا مشاور من و سرمایه گذار جدید در شرکت Story Mob است به دنیای ورزش الکترونیک معرفی کرد.”

خانم Moore که دارای پیشینه‌ای در روابط عمومی و خرید و فروش است، می خواست تا چیزی فراتر از تجارت آنلاین را تجربه کند و همین اسباب ورود او به صنعت هیجان انگیز گیم فراهم کرد.

“یکی از دوستانم که در DOJO Madness کار می کرد من را به Jen معرفی کرد او هم به من گفت اگر کار می خواهم باید او را در IEM Katowice که در آخر همان هفته برگزار می شد همراهی کنم.

“لحظه‌ای که وارد Spodek Arena شدم و خیل عظیم تماشاگران را برای گرفتن بلیت در آن سرمای طاقت فرسا دیدم، همان لحظه فهمیدم که صنعت منحصربفردی را برای کار پیدا کرده ام و پس از آن برای کار در آن فقط ثانیه شماری می کردم.

دوشنبه همان هفته Jen شغلی را به من پیشنهاد کرد و من در دو شرکت BITKRAFT Esports Ventures و DOJO Madness با پست رییس بخش روابط عمومی مشغول به کار شدم.”

خانم  Moore در ادامه فعالیت های خود درحوزه گیم، The Story Mob، اولین گروه ارتباطات گیم محور در جهان، را با چند تن دیگر مشترکا تاسیس کرد.

به طور مشابه خانم Nicola Piggott، شریک خانم Moore در تاسیس The Story Mob، توانایی های خود در روابط عمومی را ۱۵ سال در شرکت های مختلف به کار گرفت تا در نهایت پا به صنعت گیم گذاشت.

Nicola Piggot

“من واقعا خوش شانس بودم که توانستم در سال ۲۰۱۲ به Riot Games بپیوندم. آن سال همان سالی بود که آنها می خواستند سرمایه گذاری های عظیمی در حوزه ویدیو گیمینگ بکنند.”

“من در این شرکت در بخش روابط داخلی کار می کردم. پس از مدتی متوجه شدم این همان چیزی است که می خواستم – اینکه از نزدیک شاهد رشد و نمو یک ورزش در مقابل چشمانت باشی واقعا هیجان انگیز است.”

“بودن در این صنعت آن هم از همان دوران ابتدایی به این معنا بود که چیزهای بسیار زیادی منتظر من خواهند بود – مثل اولین تجربه رویداد eSports در Staples Center، اولین روزهای LCS و اولین رویداد بزرگ ما در کره جنوبی. در سال ۲۰۱۸ نهایتا Riot Games را ترک کردم تا The Story Mob را مشترکا با Kalie Moore تاسیس کنم.

خانم Sabrina Ratih در ماه ژانویه و با عنوان شریک اجرایی به G2 Esports پیوست. مثل بیشتر بانوانی که با آنها صحبت کردیم، او هم دارای مهارت های مشابه آنهاست.

Sabrina

“من دارای پیشینه بازاریابی بین المللی هستم و برای صنعت غذا و خوراکی هم قبل از اینکه به Res Bull بپیوندم کار کرده ام.”

“در طول همین مدت من شروع به آشنایی بیشتر با صنعت پرهیجان گیم و ورزش الکترونیک کردم. پس از ترک Red Bull کمپانی خودم را با هدف تمرکز بر روی شراکت برندی تاسیس کردم. همین کمپانی بعدها من را به G2 Esports رساند.”

برای کسی مثل خانم Anna Rozwandowicz، یکی از موسسان کمپانی Mob Story، داستان گویی خوب موجبات پیشرفت‌اش را در صنعت گیم فراهم آورد.

Anna Rozwandowicz

“هر چیز در زندگی داستانی است که یا در حال گفتن‌ آن، یا در حال گوش دادن به آن و یا در حال بازی کردن در آن هستیم،” Rozwandowicz گفت. “در مسیر تبدیل به یک روزنامه نگار حرفه‌ای داستان نویسی چیزی بود که به آن نیاز داشتم.”

داستان نویسی از همان ابتدا یکی از ملزومات بازی های ویدیویی بود و خانم Rozwandowicz هم با شناسایی توانایی های خود در این زمینه توانست به سرعت در آن پیشرفت کند.

“من فعالیت کاری خود در حوزه گیم را با پست موقتی روابط عمومی در Newzoo شروع کردم و از آنجا به Perfect World رفتم. در آنجا بر روی ساخت و انتشار تعدادی از بازی ها کار کردم – از جمله Neverwinter که یک بازی آنلاین MMO یا همان Massive Multiplayer Online بود.”

“در هفته بازی های پاریس در سال ۲۰۱۲ که با هدف معرفی همین بازی در آن شرکت کرده بودیم با مقامات ESL ملاقات کردم و در سال ۲۰۱۴ به آنها پیوستم.”

خانم Heather “Sapphire” Garozzo مدیرعامل امور بازاریابی کمپانی Dignitas است، اما قبل از اینکه وارد امور مدیریتی کمپانی شود گیمری حرفه‌ای بود.

Heather “Sapphire” Garozzo

“من از سال ۱۹۹۹ و با بازی کانتر استرایک وارد دنیای ورزش الکترونیک شدم،” Garozzo گفت. “چند سال بعد به شکلی جدی شروع به بازی کانتر استرایک کردم و نهایتا به منظور بازی برای تعدادی از ارگان ها و تیم های معروف مثل Evil Geniuses دعوت شدم.

“در طول زندگی خود دورانی را به یاد نمی آورم که گیم بخشی از زندگی من نبوده باشد. در دو دهه گذشته ورزش الکترونیک شالوده اصلی زندگی من بوده است.

“حتی پس از ترک رقابت های حرفه‌ای، بازهم دلم می خواست تا در جریان رقابت ها باشم. همین شد که شروع کردم به مدیریت تیم CS:GO بانوان خود، تیمی که خودم هم در آن بازی می کردم. Dignitas آن تیم را استخدام کرده بود.

خیلی زود تلاش هایم برای این تیم از جمله: ساخت برندهای مختص به بازیکنان، انتشار اخبار تیم در رسانه ها و رایزنی با اسپانسرها جواب داد. سه ماه پس از مدیریت تیم، ابتدا به عنوان رییس امور تماشاگران منصوب شدم و پس از آن به مقام مدیرعاملی امور بازاریابی شرکت در سال ۲۰۱۸ ترفیع رتبه پیدا کردم.”

منبع: esportsobserver

برچسب ها :
We LOVE ESNews XD : Pedram Gholizadeh , Kian Babai , Ahmad Mousavi , Iman Ramezani , Armin Riazi , Hadi Abdollahi , Mehdi Eynollahzade , Danial Shobeiri , Nikan Sabouri , Pouya Abedin , Sajad Mehdi Khani , Kiarash Zare , Parand Nazari , Alireza Saeidi :)) Unforgetable :)